Pakirajmo z glavo

Pakirajmo z glavo

Kako varno spakirati vse torbe, kovčke, kolesa in drugo, kar potrebujete na dopustu?

Kako spakirati vse torbe, kovčke, kolesa in drugo, kar potrebujete na dopustu? Oziroma pomembnejše: kako to storiti varno? Za pomoč smo se obrnili na Lovra Groma, certificiranega svetovalca za dopolnilno opremo in nadomestne dele v podjetju Porsche Inter Auto Verovškova.
»Tudi pri nas je podobno kot pri izbiri avtomobila: dober nasvet je ključen. Šele ko spoznamo, kaj stranka potrebuje, lahko svetujemo pravo rešitev,« pravi Grom, ki v tem letnem času opaža največje povpraševanje po strešnih kovčkih, predvsem pa po nosilcih za kolesa.
Kako torej izbrati pravi nosilec oziroma prtljažnik za kolo?
»Še vedno je najbolj priljubljena namestitev kolesa oziroma koles na streho s posebnimi nosilci, toda sam mnogo raje svetujem stranki, naj razmisli tudi o možnosti namestitve koles na vlečno kljuko, saj ima takšna rešitev več prednosti. To je še posebej izrazito, ko gre za prevoz koles z večjim SUV-modelom, ki je že tako visok, tako da je nameščanje koles na streho prava telovadba. Ob bolj preprosti montaži in nameščanju koles so tu prednosti še večja nosilnost, manjša poraba, nižje težišče … Ampak takoj je treba reči, da je takšna rešitev dražja, takole na hitro od 1,5- do 2-krat, in to tudi v primeru, da ima stranka na svojem avtomobilu že nameščeno vlečno napravo oziroma kljuko. Če je potrebna še montaža kljuke, se stroški seveda bistveno povišajo.«
Zakaj takšne razlike?
»Kljuka danes ni več le posebej oblikovan kos kovine, ampak se z električno napeljavo in tipali spremeni v del avtomobila. Gre za kompleksno rešitev, ki potem vpliva na delovanje avtomobila, od varnostnih asistenčnih sistemov do podvozja, motorja … Zato sta nakup in vgradnja seveda precej dražja. Pa tudi sicer so tovrstni nosilci nekaj dražji od strešnih. Kljub temu pa je to za nekoga, ki večkrat prevaža več koles, dobra naložba. Ob udobju pa je pri strešnih nosilcih na žalost treba upoštevati še eno negativno plat, in sicer možnost poškodbe in stroškov zaradi morebitne trenutne nepazljivosti in denimo zavijanja na pokrito parkirišče nakupovalnega centra. Teh primerov namreč ni malo. Škoda, ki nastane ob tem, lahko hitro znaša nekaj tisoč evrov. Zato vsakemu, ki želi strešne nosilce in mu jih tudi montiramo, svetujemo, da si na začetku na instrumentno oziroma armaturno ploščo nalepi opozorilo, pa naj to deluje še tako smešno.«
Ko je prtljage preveč, je strešni kovček najboljša izbira. Na kaj pri tem opozarjate stranke, kaj svetujete?
»Seveda gre za najelegantnejšo rešitev, ko v avtu ni več prostora, hkrati pa tudi najmanj moti med vožnjo. Stranke se največkrat odločajo za prtljažnike s prostornino med 350 in 450 litri, kar je dovolj, posebno če vemo, da je to pravzaprav prostornina prtljažnika avtomobila spodnjega srednjega razreda. Pri nakupu je smiselno vedeti še, ali bo kovček v uporabi tudi pozimi, za prevoz smuči. V tem primeru je potrebna dolžina okoli 190 centimetrov. Zelo praktično je še, če je kovček mogoče odpreti z obeh strani, če ima notranje pritrdilne trakove in neko dodatno varovanje. Seveda pa pomagamo tudi pri montaži, saj je bistveno, da je strešni kovček dobro pritrjen. In večkrat pomagamo tudi pri demontaži.«
Kaj pa varnost – tako montaže, vožnje kot prtljage? 
»Tako kovčki kot nosilci imajo varovalne sisteme in ključavnice, vendar gre pri tem za dokaj šibke elemente, ki ne bodo zadržali profesionalnega nepridiprava, ki ve, kaj mora storiti. Zato vedno svetujemo dodatno varovanje s posebnimi ključavnicami, predvsem pri kolesih. Še najbolje pa je, da imate med potjo oziroma počitkom avtomobil vedno na očeh, saj absolutne varnosti oziroma varovanja ni. Pri montaži in potem pri nalaganju prtljage velja, da je treba preveriti nosilnost, predvsem strehe, na kateri se ne sme preseči 70 kilogramov. Pomembna je tudi hitrost, s katero smete voziti. Strešni sistemi so pri tem najbolj kočljivi in hitrost okoli 120 kilometrov na uro je v glavnem že zelo velika. Pri kovčkih pa je tako, da je težje kose prtljage obvezno treba pritrditi. Sicer se pri silovitem zaviranju lahko spremenijo v izstrelek, ki lahko prebije tudi plastično ohišje kovčka.«
Kaj glede pakiranja pa svetujete tistim, ki jim zadostuje velikost prtljažnika njihovega avtomobila?
»Naše znamke ponujajo cel kup rešitev tudi na tem področju, sam pa najraje svetujem vsaj nakup elastičnih mrež za ureditev prtljažnika in pritrditev prtljage, saj je taka rešitev najbolj preprosta, mreže so lahke in povsem prilagodljive velikostim različnih kosov prtljage, hkrati pa jih dobro pritrdijo. Seveda pa je predvsem voznikom kombijev oziroma karavanov treba svetovati, naj razmislijo o nakupu ločevalne oziroma predelne mreže, ki se namesti med prtljažnim in potniškim prostorom, če te mreže nimajo v avtomobilu že serijsko. Takšna mreža je koristna tudi v primeru, če prtljažnik nikoli ni poln. Učinkovito namreč ločuje prtljažnik od potniškega prostora, predvsem pa je varnostni element, saj varuje potnike pred morebitnim vdorom težjih kosov prtljage med silovitim zaviranjem, ki lahko nevarno poletijo proti glavam potnikov. Vsekakor pa velja, da je treba najtežje in največje kose prtljage spraviti na dno prtljažnika in hkrati čim bližje naslonom sedežev. Tako boste poskrbeli za varnost, hkrati pa bo dodatna teža kar najmanj vplivala na vozne lastnosti.«
Tudi če so vsi potniki pravilno pripeti, lahko nezavarovana prtljaga, ki se ob trku znajde v potniški kabini, povzroči hude poškodbe. Kako pravilno naložimo in zavarujemo prtljago v avtomobilu? Preberite in ne ponavljajte nevarnih napak, ki ste jih morebiti delali doslej!
 
1. Paziti je treba na pravilno razporeditev teže. Velike in težke predmete v prtljažnik vedno naložimo prve in jih potisnemo proti naslonu zadnje klopi.
 
2. Drobne kose prtljage pospravimo v škatle, ostre in daljše kose zavijemo v odejo. Vsekakor jih dobro založimo.
 
3. Večjih kosov tovora (sploh krhkih) v prtljažnik nikoli ne polagamo prosto. Vedno jih je treba prisloniti k naslonjalu zadnje klopi in po možnosti pritrditi ali založiti. 
 
4. Če je le mogoče, je treba uporabiti pritrdilne prstane v prtljažniku ali drug sistem pritrditve prtljage.
 
5. V prtljažniku je koristno imeti tudi pritrdilne trakove, elastične mreže ali drug priročen organizator prtljažnega prostora, če ga avto nima vgrajenega. Tako bosta zlaganje in pritrjevanje prtljage bolj preprosta, predvsem kadar prtljažnik ni poln do vrha. 
 
6. Prtljažna polica naj bo prazna, da se predmeti, odloženi nanjo, v nesreči ne spremenijo v nevaren izstrelek. Hkrati bo tako voznik imel prost pogled na vse strani, tudi nazaj. 
 
7. Zadnjo klop prevračamo oziroma podiramo le takrat, ko je to nujno potrebno, saj sicer predstavlja tudi varovalno pregrado med prtljažnikom in potniško kabino. Izkoristite možnost delnega zlaganja klopi (1/3 – 2/3), ki jo ponuja večina petvratnih modelov in kombijev. 
 
8. Za boljšo preglednost naj bo prtljaga naložena le do vrha police oziroma prekrivala prtljažnika. To pa seveda pomeni tudi to, da boste prtljago na parkiriščih lahko skrili pred očmi nepridipravov. Če je prtljage vendarle več, je za nalaganje do strehe nujno uporabiti varnostno pregradno mrežo (za kombije oziroma karavane).
 
9. Pazite, da avtomobila ne preobremenite. Največja dovoljena obremenitev oziroma masa je navedena v knjižici s tehničnimi podatki. Pri preobremenitvi se spremenijo vozne lastnosti avtomobila, bistveno se podaljša zavorna pot, podvozje ne zagotavlja več udobja, slabši je tudi oprijem.
 
10. Preverite tudi največjo dovoljeno obremenitev strehe in vlečne kljuke (za prikolico ali nosilce koles). Pri večini modelov je omejitev za streho 70 kilogramov.
 
11. Pred vožnjo s polno obremenjenim avtomobilom je nujno preveriti tudi tlak v pnevmatikah in ga prilagoditi za večjo obremenitev (večji tlaki, podatke najdete na nalepki na okviru vrat). In seveda preverite še stanje rezervne pnevmatike (če jo avto ima) ali stanje in dostopnost kompleta za polnjenje predrte pnevmatike.
 
12. Pazite tudi, da boste imeli prost dostop do kompleta prve pomoči in varnostnega trikotnika, sicer boste v primeru težav najprej prisiljeni zložiti iz prtljažnika vse kovčke, kar ne bo le neprijetno, ampak tudi nevarno.