AdBlue je ključnega pomena, da lahko sodobni dizelski motor dosega izredno stroge okoljske standarde Euro 6. A kaj točno je ta dodatek in kako pomaga k čistejšemu delovanju dizelskega motorja vašega vozila?
AdBlue, ki je postal nepogrešljiv spremljevalec sodobnih in čistih dizelskih motorjev, je sicer zaščiteno ime oziroma blagovna znamka nemške zveze proizvajalcev vozil VDA za raztopino vode in sečnine. Takšna preprosta mešanica ali natančneje 32,5-odstotna raztopina sečnine oziroma uree je ključnega pomena za okoljsko sprejemljivo (v skladu z veljavnimi predpisi) delovanje sodobnih dizelskih motorjev.
Zakaj?
Danes ni več mogoče narediti čistega dizelskega motorja z zmernimi izpusti dušikovih oksidov (NOx), če motor nima vgrajenega posebnega sistema za dodatno čiščenje izpušnih plinov – selektivnega redukcijskega katalizatorja (s tujko: SCR-katalizatorja). V takšnem katalizatorju poteka kemični proces katalitične redukcije, ki izpuh očisti zdravju nevarnih dušikovih oksidov. Selektivne redukcijske katalizatorje poznamo že vrsto let, saj so se najprej pojavili pri tovornjakih, kmalu pa tudi v osebnih avtomobilih. Za prostorninsko večje dizelske motorje je tehnologija katalitične redukcije daleč najučinkovitejši način čiščenja škodljivih dušikovih oksidov.
Kaj se pravzaprav dogaja pri tem procesu? Kako lahko izpuh dizelskega motorja s pomočjo te raztopine postane tako čist? Tekočino AdBlue (v nekaterih delih sveta jo poznajo pod drugimi imeni), ki je spravljena v samostojni posodi, posebna črpalka dovaja do izpušnega sistema, kjer jo pod visokim pritiskom (od 4 do 8 barov) sistem razpršeno vbrizga v izpuh. Pri visokih temperaturah v izpušnem sistemu amonijak v tekočini reagira z dušikovimi oksidi (NOx in NO), ki jih razstavi na neškodljiv dušik in vodo oziroma vodno paro.
Tak sistem zmore iz izpuha odstraniti do 95 odstotkov vseh dušikovih oksidov, kar je ključno za doseganje strogih okoljevarstvenih meril. Standard Euro 6 zapoveduje zmanjšanje vsebnosti teh strupenih spojin s 180 mg/km (Euro 5) na zgolj 80 mg/km.
Sliši se idealno in učinkovito – in v glavnem tako tudi je. Seveda pa je za tem na prvi pogled enostavnim postopkom ogromno inženirskega znanja, predvsem pa novih rešitev, ki so pripomogle, da so lahko tak sistem vgradili v avtomobile. Sistem SCR sestavljajo dodatna posoda za AdBlue (vanjo gre 10–20 litrov tekočine), sistem vbrizga, črpalka in računalniški nadzor. Vse to predstavlja tudi dodatno težo, dodaten prostor, ki ga zaseda sistem, ne nazadnje tudi stroške za izdelavo in seveda nekaj stroškov za lastnika.
Kateri modeli Volkswagen uporabljajo AdBlue?
Pri znamki Volkswagen so s SCR-katalizatorjem in dodatno posodo za AdBlue opremljeni vsi avtomobili z novimi motorji 1.6 TDI, 2.0 TDI in 3.0 TDI: Polo, Golf, Golf Sportsvan, Passat, Arteon, Touran, Sharan, Tiguan in Touareg.
Kako je s tem v praksi?
AdBlue je treba dolivati, saj znaša njegova poraba približno 5 odstotkov porabe goriva, kar lahko pomeni od 2 do 3 litre ali več na tisoč kilometrov. Seveda pa je vse odvisno od načina vožnje in obremenitve motorja. Največ dodatka AdBlue bodo porabila tista vozila, ki se pogosto vozijo po avtocestah, kjer so obremenitve motorja trajnejše in večje.
Čistilni sistemi SCR morajo delovati, sicer je v izpuhu avtomobilov preveč nevarnih dušikovih oksidov. Tudi zato imajo avtomobili s SCR-katalizatorji vgrajen strog nadzorni sistem, ki spremlja porabo oziroma raven tekočine AdBlue v avtomobilu. Ko je ta raven nizka oziroma ko tekočine začne zmanjkovati, sistem z opozorilom oziroma prek informacijskega sistema na armaturni plošči o tem obvesti voznika.
Praviloma se prva opozorila pojavijo že, ko je v posodi še za 2000 kilometrov dodatka AdBlue. Na ta način ima voznik dovolj časa, da dokupi in dolije dodatek. Zelo pomembna za voznika je informacija, da bo ob izpraznjeni posodi za AdBlue motor sicer še deloval, a se po ugasnitvi ne bo več zagnal, ker mu bo to preprečila motorna elektronika.
Sistem dotakanja tekočine AdBlue je pri vozilih znamk koncerna Volkswagen narejen tako, da lahko voznik tudi sam dolije tekočino, ko je zmanjka. A z njo se je prej seveda treba oskrbeti, kar lahko marsikomu predstavlja dodatno skrb oziroma težavo. Hkrati je tudi odprtina za dolivanje razmeroma majhna in pri nekaterih modelih tudi težje dostopna, zato je dolivanje smiselno prepustiti izkušenim rokam serviserjev na pooblaščenem servisu, ki lahko to hitro in enostavno postorijo tudi ob vsakem servisnem pregledu.
Dolivanje je sicer enostavno, če uporabljate posebne plastične steklenice, ki so prirejene (navoj na vratu) za odprtino rezervoarja, vendar je v eni le približno 1,9 litra raztopine in so primerne le kot rezerva.
Na pooblaščenem servisu Volkswagen je mogoče kupiti tudi večjo, 10-litrsko posodo, vendar je dolivanje brez posebnih ustnikov zelo nerodno, zato je ta enostavni in poceni poseg vsekakor priporočljivo opraviti na pooblaščenem servisu, kjer vam bodo rezervoar za AdBlue hitro, enostavno in povsem čisto s posebno dozirno napravo napolnili do vrha.
Kje kupiti?
Tekočina AdBlue je na voljo na bencinskih servisih, in sicer na dva načina: z enakim točenjem kot pri gorivu (približno 70 centov za liter) ali pa v plastičnih posodah (od 13 evrov naprej za 10-litrsko posodo). Gre za večje črpalke predvsem zunaj naselij in ob avtocestah, tekočino pa je mogoče kupiti tudi pri večjih dobaviteljih dodatne opreme in rezervnih delov. Sicer pa je večino bencinskih črpalk, na katerih ponujajo AdBlue pri nas in v soseščini, mogoče enostavno najti na posebnem zemljevidu na spletni strani Petrola.