A upamo z električnim avtomobilom na enotedensko smučanje?

A upamo z električnim avtomobilom na enotedensko smučanje?

To je bilo vprašanje, ki so nam ga postavili prijatelji in znanci, ko smo jim povedali, da se odpravljamo na tako pot. Pa še vremenska napoved je bila zelo zimska, tudi do –14 °C ponoči.

Kmalu sem ugotovil, da njihovi pomisleki prihajajo večinoma iz govoric tistih, ki električnega vozila še niso vozili ali pa so že kategorično proti električnim vozilom. 

Ko sem razmišljal o tej poti, sem si rekel, da bom govorice o problematiki električnih avtomobilov v zimskem času obravnaval kot to, kar so, govorice. Oprl pa sem se na dejstva in izkušnje tistih, ki o električnih vozilih vedo največ, tistih, ki imajo električna vozila in so takih poti že vajeni. 

Parametri našega potovanja za lažjo predstavo: 

Vozilo: VW ID.4 GTX 

4-članska družina

Prtljažnik poln do zadnjega kotička

Strešni kovček XL: 3 pari smuči, 1 board, 1 lesene sani, 1 bob sani 

Relacija: Ljubljana–Bad Kleinkirchheimer

Trajanje dopusta: 8 dni

Po nekaj letih odsotnosti z belih strmin, ker sva čakala, da bosta otroka (sin 5 let, hči 2,5 leta) dovolj velika, da bosta lahko uživala na snegu, smo se odpravili na tako imenovani »beli teden za družine«. Izbrali smo avstrijsko smučišče Bad Kleinkirchheim, ki je iz Ljubljane oddaljeno slabi dve uri vožnje. Čeprav sem vedel, da lahko do cilja pridemo, ne da bi morali »dotočiti« elektriko, sem želel biti pripravljen. Prek aplikacije PGC sem preveril, kje na poti imamo polnilnice v sistemu MOON Charge.

Že bežen pogled na interaktivni zemljevid je bil jasen – polnilnic je dejansko več kot bencinskih črpalk. Niso le na vsaki črpalki, ampak tudi ob vsaki večji trgovini, hotelu, turistični točki itd. Strah, da bi torej ostal »sredi ceste«, je odveč.

Pa smo šli …

Začeli smo z baterijo, napolnjeno na 100 % in z dosegom 331 km. Obetavno. Krajši postanek za kavo na Marchéju, vmesno opravljanje nujnih in manj nujnih potreb in po dobrih dveh urah smo dosegli cilj. Vozil sem v povprečju 130 km/h. Na cilju smo imeli 62 % baterije in dometa še za 190 km. Odlično. 

Če za prihajajoči teden ne bi imeli v načrtu še nekaj krajših izletov, bi lahko po zaključku naše dogodivščine le še sedli v avto in se proti domu odpeljali brez polnjenja. Ampak seveda smo jih imeli, zato sem se takoj ob prihodu na lokacijo odločil preveriti, kje lahko napolnim našega VW ID.4 GTX. Nisem veliko iskal, ker je polnjenje vozila ponujala že naša nastanitev. A v namene testiranja prvo noč avta nisem priklopil na polnjenje, saj sem želel ugotoviti, kako bo konkretnih –14 °C vplivalo na odstotek baterije. Pa da vidimo. Baterija je na –14 °C izgubila le 1 %. Ta podatek je zelo jasno ovrgel očitek »zima, zima bela baterijo vam bo vzela«. Vsaj 100 dni bi potrebovala, očitno. 

Prvi dan smo se na smučišče odpravili z avtomobilom, kjer nas je čakalo prijetno presenečenje. Ob iskanju prostega parkirišča, ki je bilo sicer nekoliko bolj oddaljeno od smučišča, kot smo upali, smo opazili, da je tik ob smučišču posebno brezplačno parkirno mesto s polnilnico za električna vozila. Avto smo priklopili in odšli na smuko. Po smuki smo se odpeljali do našega apartmaja s ponovno 100-% napolnjeno baterijo.

Ker imamo doma zmogljiv avtomobil na pogon 4 × 4, me je zanimalo, kako se električni avtomobil, prav tako na pogon 4 × 4, obnese v vožnji po zasneženi cesti. Zato sva se jaz in ID.4 GTX odpeljala v hribe. Veliko sem že prebral o tem, kako je vožnja s takšnim avtomobilom celo boljša in bolj obvladljiva. No, pa poglejmo. Tukaj je nekaj dejstev, ki sem jih zasledil, in kaj se je izkazalo v praksi.

DEJSTVO 1: Razporeditev teže: Električni avtomobili imajo običajno svoje baterije nameščene na dnu vozila. Ta zasnova rezultira v nizkem težišču in bolj enakomerni razporeditvi teže med prednjo in zadnjo osjo. Nizko težišče izboljšuje stabilnost in vodljivost, medtem ko enakomerna razporeditev teže pomaga povečati oprijem, še posebej v spolzkih razmerah, kot je sneg. 

DEJSTVO 2: Takojšnji navor: Električni motorji lahko takoj dostavijo maksimalni navor iz mirovanja, za razliko od motorjev z notranjim zgorevanjem, ki potrebujejo čas, da zgradijo vrtljaje za maksimalni navor. 

DEJSTVO 3: Sistemi za nadzor oprijema: Sodobni električni avtomobili so opremljeni z naprednimi sistemi za nadzor oprijema. Ti sistemi so zelo učinkoviti pri zaznavanju in zmanjševanju zdrsa koles, in sicer z nastavitvijo moči, poslane na vsako kolo, v milisekundah. 

DEJSTVO 4: Regenerativno zaviranje: Električni avtomobili uporabljajo regenerativno zaviranje, ki lahko zagotovi boljši nadzor pri upočasnjevanju, še posebej na spolzkih površinah. Ker ta sistem uporablja električne motorje za upočasnitev avtomobila, ga je mogoče natančno nadzorovati, da se izogne zaklepanju koles, kar je pogost problem na ledenih površinah, ki lahko vodi v zdrs.

Zaradi vseh teh dejstev sem zapeljal po gozdnih poteh in nespluženih cestah ter zeloooo užival. Vse prej napisano po moji oceni drži, predvsem sem imel občutek stabilnosti in obvladljivosti vozila. Res pa je, da ni tistega zvoka motorja, ki nam daje nek poseben občutek, ampak nič zato, vožnja je bila vseeno adrenalinska, zabavna, predvsem pa neverjetno obvladljiva.

In tako je prišel dan odhoda. Bila je sobota in na parkirišču nas je bilo veliko, ki smo zaključevali dopust. To je bil za naš električni avtomobil prav poseben trenutek. Čez teden se je ponoči temperatura spustila tudi do –17 °C, čez dan pa ni bilo niti dneva plusa. Po naključju ali pa ne sta poleg naju dva voznika svoja novejša avtomobila višjega cenovnega razreda zaradi zmrzali prižigala s pomočjo kablov. Kar ironično, kajne?

Domov smo se vrnili s samo enim polnjenjem, števec pa je kazal, da nam je ostalo 29 % baterije, kar bi zadostovalo za nadaljnjih 119 km. 

A sedaj razmišljamo o nakupu električnega vozila? Absolutno.

Moji razlogi so spisani v tem članku, žena in otroci pa pravijo, da jim je električni avtomobil super, ker se veliko hitreje segreje.